• Open Ma.- Vr: 08.30-17.00

  • Telefoon 050 711 52 60

  • E-mail info@atvaccountants.nl

Vervolg header 2

Interessante nieuwsberichten voor u

eHerkenning - zelf of met een machtiging voor uw accountant

Doet u zaken met een overheidsorganisatie? Zoals het aanvragen van een vergunning of een subsidie? Of moet u zaken doorgeven aan het UWV of een pensioenorganisatie? Dan moet dat steeds vaker online met eHerkenning. Dit is een veilige manier om in te loggen bij verschillende instanties. Lees hier wat eHerkenning precies is en hoe u een inlog aanvraagt.

Wat is eHerkenning?

eHerkenning is een soort DigiD voor bedrijven. Met DigiD logt u als burger veilig in bij verschillende overheidsinstanties. Bedrijven doen dat via eHerkenning. Het grote voordeel is dat u op 1 manier inlogt bij meerdere instanties. Met eHerkenning kunt u bijvoorbeeld een vergunning of subsidie aanvragen.

Voor wie is eHerkenning?

eHerkenning is een zakelijk inlogmiddel, en alleen bestemd voor bedrijven die staan ingeschreven bij KVK. Dat is een belangrijke voorwaarde.

Aangesloten organisaties

U kunt bij een groot aantal organisaties inloggen met e-herkenning. Denk aan gemeenten, waterschappen, provincies, ministeries en uitvoeringsorganisaties. Een Verklaring Omtrent Gedrag bijvoorbeeld, vraagt u met eHerkenning online aan bij het ministerie van Veiligheid en Justitie.

eHerkenning aanvragen

Anders dan bij DigiD, is de overheid niet de uitgever van eHerkenning. U vraagt de inlog dan ook niet aan bij de overheid, maar bij een erkende leverancier. En u moet voor de aanvraag en het gebruik van eHerkenning betalen. Hoeveel u betaalt, hangt af van de aanbieder en de dienst die u afneemt. In het leveranciersoverzicht vindt u alle erkende leveranciers en hun producten en prijzen.

Bedenk welk betrouwbaarheidsniveau u nodig heeft

Via eHerkenning doet u verschillende zaken met de overheid. Het ene vereist een hoger beveiligingsniveau dan het andere. Daarom heeft eHerkenning inlogmiddelen op 5 betrouwbaarheidsniveaus. Voor het aanvragen van een omgevingsvergunning bijvoorbeeld, heeft u een inlogmiddel op niveau 1 nodig. Maar voor een octrooiaanvraag, geldt niveau 4. Uw paspoort of identiteitskaart wordt dan gecontroleerd. De dienstverlener waar u wilt inloggen, geeft aan welk betrouwbaarheidsniveau u nodig heeft voor zijn online dienst.

Bedenk of u later voor andere online diensten wilt inloggen

Als dat zo is, kies dan het hoogste niveau en koop daarvoor een eHerkenningsmiddel. U kunt een eHerkenningsmiddel altijd gebruiken voor diensten met hetzelfde of een lager betrouwbaarheidsniveau. Maar nooit voor een hoger niveau. U moet uw middel dan upgraden, of een nieuwe kopen.

eHerkenning is persoonsgebonden

Een inlogmiddel van eHerkenning is persoonsgebonden. Het kan niet worden gedeeld of overgedragen. U vraagt eHerkenning dan ook per persoon aan. Voor diensten met een betrouwbaarheidsniveau 2 of hoger moet u uw eHerkenning op voorhand hebben geregeld. Voor u, en voor eventuele andere medewerkers die namens uw bedrijf zakendoen met de overheid.

Verstrekking van een machtiging eHerkenning (zogenaamde ketenmachtiging)

Het is ook mogelijk om ons als accountant (of een andere partij) te machtigen om namens u door middel van eHerkenning zaken te regelen. Dit heet een ketenmachtiging. U betaalt dan bij een leverancier van eHerkenning een relatief gering bedrag daarvoor. Maar, niet alle leveranciers van eHerkenning ondersteunen dit. Wilt u ons machtigen om namens u zaken te regelen? Neem dan contact met ons op. Wij sturen u dan een link, waarmee u op relatief eenvoudige wijze een machtiging voor ons kunt regelen.

Bron: KvK 24/03/20

Locatie Schipborg

Borgweg 41, 9469 PG Schipborg

050 711 5260

info@atvaccountants.nl

Ma - vr: 8:30 - 17:00 uur

Locatie Emmen

Waanderweg 18a, 7812 HZ Emmen

0591 675 462

info@atvaccountants.nl

Ma - vr: 8:30 - 17:00 uur

Onze kwaliteit

Volg ons